Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2019

Εκκίνηση για το Γαλλο-γερμανικό μαχητικό 6ης γενιάς

Στις 2 Μαΐου 2018 στην ανάρτηση μας «Κοινός άξονας στην αμυντική βιομηχανία μεταξύ Γερμανίας και Γαλλίας» είχαμε αναφερθεί ότι οι αεροναυπηγικές βιομηχανίες Airbus και Dassault θα συνεργαστούν σε εξοπλιστικό πρόγραμμα που φέρει την κωδική ονομασία FCAS (Future Combat Air System) και ότι σε αυτό το πρόγραμμα συμπεριλαμβάνεται η ανάπτυξη αυτόνομων μαχητικών UAV που θα λειτουργούν ως «μη επανδρωμένα αεροσκάφη καμικάζι».

Σε συνάντηση που είχαν προ ολίγων ημερών οι υπουργοί Άμυνας Γερμανίας και Γαλλίας, Ursula von der Leyen και Florence Parly, αποφασίστηκε οριστικά η ανάθεση ανάπτυξης μαχητικού νέας γενιάς στις κορυφαίες αεροναυπηγικές βιομηχανίες της Ευρώπης «Airbus Defence and Space» και «Dassault Aviation», χρηματοδοτώντας αρχικά το πρόγραμμα FCAS με 65 εκατ. ευρώ. Μελλοντικά υπολογίζεται ότι το πρόγραμμα θα απορροφήσει 100 δισεκατομμύρια ευρώ, καθιστώντας το FCAS το ακριβότερο κοινό εξοπλιστικό πρόγραμμα των δυο χωρών.

Η τεράστια αναπτυξιακή δαπάνη οφείλεται στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα που συμπεριλαμβάνει πέραν του stealth μαχητικού, δορυφορικά συστήματα που θα το πλαισιώνουν, κατευθυνόμενους πυραύλους, αεροσκάφη επιτήρησης και drones καμικάζι. Φυσικά η κύρια εστίαση είναι το μαχητικό το οποίο θα υποστηρίζεται από μικρά οπλισμένα killer drones, τα οποία θα ελέγχονται μέσω τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence) από το επανδρωμένο αεροσκάφος. Η ικανότητα ελέγχου μη επανδρωμένων συστημάτων από επανδρωμένο αεροσκάφος είναι ένας σημαντικός πολλαπλασιαστής ισχύος για μελλοντικές επιδόσεις στις αερομαχίες και για αρθρωτές, δικτυωμένες αεροπορικές επιδρομές.

Η ανάπτυξη του όλου προγράμματος θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός της επόμενης δεκαετίας. Στο πρόγραμμα συμμετέχει και η Ισπανία, όχι όμως ως κύριος κατασκευαστής. Για το επανδρωμένο αεροσκάφος stealth υπεύθυνη είναι η Dassault Aviation, ενώ η Airbus έχει αναλάβει το συνολικό σύστημα, ήτοι τα αεροσκάφη επιτήρησης, τα drones, τα δορυφορικά συστήματα και τις επίγειες εγκαταστάσεις. Ο κατασκευαστής των κινητήρων θα είναι η γαλλική εταιρία SAFRAN S.A. μαζί με την γερμανική MTU Aero Engines AG.

Αναμένεται ότι η ανάπτυξη και κατασκευή του νέου μαχητικού και συνολικά το πρόγραμμα FCAS θα φέρει πολύ κοντά τις δυο εταιρίες Dassault και Airbus, είναι πολύ πιθανή μια μελλοντική τους συγχώνευση, αφού η Airbus συμμετέχει ήδη με 10% στο μετοχικό κεφάλαιο της Dassault. Η συνεργασία των δυο εταιριών και η πιθανή συγχώνευση τους αναγκαστικά θα οδηγήσει το Βερολίνο στην χαλάρωση των γερμανικών διατάξεων περί εξαγωγής οπλικών συστημάτων, έτσι ώστε να μην δύνανται να εμποδιστούν οι μελλοντικές εξαγωγές του νέου μαχητικού stealth μονομερώς από την Γερμανία.

Επίσης είναι προφανές ότι η συνεργασία στον τομέα αμυντικών βιομηχανιών μεταξύ Γερμανίας και Γαλλίας στοχεύει στην στρατηγική αυτονομία της ΕΕ και συμπληρώνει τα σχέδια σύστασης Ευρωπαϊκού Στρατού που προωθούν η Μέρκελ με τον Μακρόν.

Γ. Λιναρδής

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου